Link building

  • Home
  • /
  • Link building
seo

Link building

Nie sposób zliczyć, ile obecnie istnieje stron internetowych. Żadna jednak strona internetowa, nawet ta najlepiej wykonana, nie będzie spełniać swojej funkcji, jeśli nikt nie będzie jej odwiedzał. Strona musi być znaleziona przez internautów. A żeby została odnaleziona przez internautów, musi być widoczna w wyszukiwarkach internetowych (głównie strony są wyszukiwane w Google). A jednym z elementów pomagających w skutecznym wyszukiwaniu jest link building.

Link building (linkowanie) to wszystkie całokształt procesów związanych z budowaniem siatki odsyłaczy (linków) pomiędzy interesującą naszą witryną internetową a innymi stronami. Głównym celem linkowania jest poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Odpowiednio zbudowana struktura odsyłaczy może więc znacznie zwiększyć liczbę wejść na naszą stronę poprzez:

 lepsze pozycjonowanie strony w wyszukiwarce (wpływa to na szybsze wyszukanie danej strony przez użytkowników i co za tym idzie – większą ilość wejść na stronę);

 zyskanie nowych odbiorców, którzy pojawią się na naszej stronie za bezpośrednio za pośrednictwem linku umieszczonego na innej stronie o np. podobnej tematyce.

Rodzaje linków

Główny podział dotyczy miejsca, do którego linki przekierowują użytkownika. Wyróżniamy tutaj:

 linki wewnętrzne: wewnątrz witryny internetowej, linki te przekierowują z jednej podstrony do drugiej;

 linki zewnętrzne: przekierowują na zewnętrzne strony internetowe, chodzi tu zarówno o linki odsyłające do naszej strony z innych stron, jak również odwrotnie – z naszej witryny do innych witryn.

Jak tworzyć i zdobywać linki

Zanim zaczniemy tworzyć linki, warto zastanowić się, gdzie chcemy je umieścić. Czyli – jakie strony wybrać? Możemy od razu zacząć szukać w wyszukiwarkach lub najpierw porozmawiać ze znajomymi twórcami stron internetowych. Bardzo możliwe, że w wyniku takiej rozmowy pojawi się jakiś nowy pomysł na zdobycie linków. A w celu znalezienia potencjalnie interesujących nas witryn, można użyć wyszukiwarki Google. Wpisując do niej słowa kluczowe, istotne dla naszej strony, z pewnością znajdziemy sporo innych stron o podobnej tematyce.

 

 Linki do naszej strony możemy umieszczać w następujących miejscach:

 na blogach lub innych stronach www tematycznie nawiązujących do tematyki naszej witryny;

 na stronach internetowych ogłaszających różne rodzaje konkursów dla twórców różnego rodzaju witryn (np. konkursy dla blogerów);

 na forach internetowych (we wpisach lub komentarzach);

 w mediach społecznościowych (np. Facebook).

Aby na danej stronie został umieszczony nasz link, musimy poprosić o takie zamieszczenie właściciela strony (wyjątek stanowi wpis wykonany przez nas osobiście na forach internetowych lub w mediach społecznościowych). Żeby to zrobić, należy się przede wszystkim skontaktować z daną osobą. Najszybszy kontakt to kontakt e-mailowy lub telefoniczny (jeżeli na stronie jest podany telefon).

Kiedyś wysyłano po prostu e-maile z krótką prośbą o umieszczenie linka. Do wszystkich właścicieli witryn wysyłano taki sam e-mail. Obecnie zwraca się uwagę na to, żeby zwracać się do twórcy danej witryny indywidualnie. Należy więc poświęcić trochę czasu na zapoznanie się z tematyką strony i ewentualnie przekonać jej twórcę, że umieszczenie na stronie odsyłacza do naszej witryny może się spodobać jego odbiorcom. Takie indywidualne podejście z pewnością zajmuje więcej czasu, ale może przynieść efekty w postaci długotrwałej współpracy z innymi witrynami.

Może się zdarzyć, że twórca danej witryny nie wyrazi zgody na umieszczenie naszego linku na swojej stronie lub poinformuje nas, że jest to usługa płatna. Warto przygotować się wcześniej na taką odpowiedź i próbować przekonać go, że na wymianie linków skorzystają dwie strony – także jego witryna.

Skorzystanie z usług firm zajmujących się link buildingiem

Jeśli dysponujemy odpowiednim budżetem, możemy przy link buildingu skorzystać z pomocy profesjonalistów. Firm zajmujących się linkowaniem jest obecnie dość dużo, wystarczy wyszukać je w Google. Dzięki skorzystaniu z ich usług zaoszczędzimy sporo czasu, a dodatkowo – możliwe, że link do naszej witryny internetowej zostanie umieszczony w serwisie, o którym sami byśmy wcześniej nie pomyśleli.

Na co zwracać uwagę podczas link buildingu

Tworząc sieć powiązań z innymi stronami, warto zwrócić uwagę przede wszystkim na:

 tematykę strony: najlepiej, żeby strona (lub jej fragment, np. artykuł w portalu informacyjnym, wpis w mediach społecznościowych itp.) była tematycznie zbliżona do dziedziny, którą się zajmujemy (dzięki temu możemy liczyć na dotarcie do odbiorców, którzy będą systematycznie odwiedzać naszą stronę);

 merytorykę strony: warto wybierać tylko takie witryny, które są poprawne merytorycznie (brak merytoryki na stronie, na której umieszczamy nasz link może zniechęcić potencjalnych użytkowników do odwiedzenia naszej strony; jest to wtedy pewnego rodzaju antyreklama naszego serwisu);

 poprawność gramatyczną i ortograficzną strony: są one niekiedy nawet ważniejsze niż merytoryka strony, gdyż błędy gramatyczne i ortograficzne szybciej mogą zostać zauważone przez internautów;

 estetykę strony: jeśli dana strona „odstrasza” swoim wyglądem, nie będzie dobrą reklamą naszego serwisu;

 pozycję danej strony w wyszukiwarce: oczywiście, najlepiej wybierać te witryny, które zajmują jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce. Jednak jeśli jakaś strona znajduje się na dalszej pozycji, a jest wg nas wartościowa pod kątem tematycznym i merytorycznym, to także warto nawiązać kontakt z jej właścicielem.

Kontrola skuteczności linkowania

Istnieje szereg narzędzi do kontrolowania skuteczności linkowania. Możemy dzięki nim śledzić zarówno kliknięcia na nasz link umieszczony w innym serwisie, jak również ilość kliknięć na linki innych stron umieszczone na naszej stronie. Do najbardziej popularnych narzędzi należą:

 Majesticseo;

 Ahrefs;

 SEO Odkurzacz.