Linki sponsorowane

  • Home
  • /
  • Linki sponsorowane

Linki sponsorowane

Najczęstszą formą reklamy w Google Adwords są linki sponsorowane. Są to odsyłacze w formie tekstowej, które pojawiają się na stronie z listą wyszukiwania po wpisaniu przez użytkownika danego słowa kluczowego (fraz kluczowych).

Miejsce umieszczania linków sponsorowanych

Linki sponsorowane mogą być umieszczone na stornie z listą wyszukiwania w kilku miejscach:

 Na górze strony

Najczęściej linki sponsorowane są usytuowane na górze strony, nad listą wyszukiwania. Dzięki takiemu umiejscowieniu użytkownik najszybciej zobaczy dany link. Może w niego kliknąć świadomie (wiedząc, że klika w link sponsorowany) lub nieświadomie (myśląc, że to jeden z wyników wyszukiwania).

 Na dole strony

Miejsce na dole strony jest także często zauważalne przez odbiorców. Zazwyczaj odbiorca przegląda od jednej do trzech stron wyszukiwania. Przed przejściem na drugą stronę, dochodzi do końca listy z wynikami wyszukiwania na pierwszej stronie i trafia na linki sponsorowane.

 W panelu bocznym

Google umieszcza linki także w panelu bocznym, obok listy wyszukiwania (do tego celu wykorzystuje puste miejsce po prawej stronie listy).

Funkcje i elementy budowy linka sponsorowanego

Główną funkcją linku sponsorowanego jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy. Link reklamuje daną stronę, musi więc zawierać w sobie takie informacje, które będą dla użytkownika atrakcyjne i skłonią go do odwiedzenia reklamowanej witryny. Przy czym nie można przesadzić z nadmiarem tekstu.

Link sponsorowany zazwyczaj składa się z:

 tytułu,

 adresu strony internetowej,

 krótkiego tekstu reklamowego.

W tytule bardzo często występuje słowo kluczowe, na postawie którego dany link pojawił się na stronie wyszukiwania. Przykładowo po wpisaniu przez odbiorcę w wyszukiwarce słowa „meble” na ekranie pojawi się kilka linków sponsorowanych. W większości z nich tytuł będzie zawierał słowo „meble”. Tytuł jest pogrubiony, oznaczony większą czcionką (jednakową dla wszystkich linków sponsorowanych) oraz kolorem ciemnoniebieskim (także identycznym dla wszystkich linków). Po kliknięciu na tytuł użytkownik jest od razu przekierowywany na reklamującą się witrynę internetową.

Pod tytułem można znaleźć adres internetowy reklamowanej strony. Jest on zamieszczony w celach informacyjnych: po kliknięciu na niego nic się nie dzieje (nie jest to forma odsyłacza). Adresy mają zazwyczaj kolor zielony, użyta jest przy ich wpisywaniu mniejsza czcionka niż przy tytule. Obok adresu internetowego znajduje się najczęściej słowo „Reklama” napisane białymi literami na żółtym tle.

Następnie internauta widzi krótki tekst reklamowy. Może on być umieszczony w jednej, dwóch lub trzech linijkach. Dwie pierwsze linijki zazwyczaj są złożone z bardzo krótkich haseł informacyjnych i reklamowych (np. „100% satysfakcji!”, „Sklep Nr 1 w Polsce”, „Wszystkie sklepy w jednym miejscu”, „Atrakcyjne ceny – dostawa gratis”, „Wszystkie sklepy meblowe w jednym miejscu”). Nie umożliwiają one przekierowania na inną stronę. Ostatnia linijka zazwyczaj umożliwia przekierowanie na reklamowaną stronę. Może ona zawierać zarówno hasła reklamowe oraz informacyjne, jak również kilka najczęściej odwiedzanych podstron reklamowanej strony (np. „meble pod RTV”, „meble ogrodowe”).

Korzyści z reklam w formie linków

Reklamodawcy czerpią szereg korzyści z umieszczania linków na stronie z listą wyszukiwania. Główne z tych korzyści to:

 zwiększenie grona odbiorców swoich produktów/usług,

 zwiększenie sprzedaży,

 budowanie świadomości marki,

 dotarcie do wybranej grupy odbiorców (szukającej konkretnie danego produktu/usługi),

 dodarcie do odbiorców w odpowiednim czasie (użytkownik wpisujący w okienko wyszukiwania dane słowo kluczowe zazwyczaj potrzebuje danego produktu/usługi w bliskiej przyszłości, nie za np. 10 lat)

 otrzymanie dokładnych raportów na temat kampanii reklamowych w Google Adwords, na podstawie których klient może planować kolejne kampanie marketingowe.

Opłaty przy linkach sponsorowanych

Reklamodawca ponosi opłatę dopiero w chwili kliknięcia na dany link (jest to forma PPC: Pay Per Click). Samo umieszczenie linku jest bezpłatne. Wygodne jest to, że klient może sam zadecydować, jaki budżet przeznaczy na pokrycie tej formy reklamy. Po zakończeniu kampanii reklamowej w Google Adwords klient ma możliwość przeanalizowania skuteczności kliknięć na podstawie specjalnych raportów. Dzięki temu widzi skuteczność takiej formy marketingu i określa budżet na kolejne kampanie w Google Adwords.