Optymalizacja

  • Home
  • /
  • Optymalizacja
strzałki wykresy biznesmen palec

Optymalizacja

Optymalizacja witryny internetowej (przez niektórych określana jako SEO) to szereg działań związanych z taką modernizacją strony www, dzięki której dana strona uzyska lepsze pozycję w wyszukiwarce. Optymalizacja odnosi się głównie do algorytmów wyszukiwarki Google, gdyż ponad 90% internautów korzysta obecnie właśnie z www.google.pl.

Podstawowym celem optymalizacji jest więc sprawienie, aby strona mogła zostać szybciej wyszukana przez docelowego odbiorcę (do czego konieczna jest wyższa pozycja na liście wyszukiwania).

Optymalizacja strony jest niezbędna, gdyż nawet najlepiej stworzona witryna internetowa, której nie ma na liście wyszukiwarek, jest często witryną nieznaną lub znaną jedynie bardzo wąskiemu gronu użytkowników. Jeśli właściciel strony chce zwiększyć zainteresowanie odbiorców swoimi działaniami, musi do nich dotrzeć. Najszybciej może to zrobić przez internet. O ile tylko jego strona znajdzie się wystarczająco wysoko na liście wyszukiwania.

Obecnie wyszukiwarki zwracają uwagę głównie na to, czy dana strona jest przyjazna dla użytkowników. Analizują przy tym kilkaset różnych czynników. Ponieważ czynniki, które są brane pod uwagę przez wyszukiwarki, wciąż ewoluują, specjaliści od pozycjonowania muszą na bieżąco analizować wymagania wyszukiwarek.

Elementy strony, które podlegają optymalizacji

Optymalizacja może dotyczyć zarówno budowy strony, jak również treści umieszczanych na stronie. Do najczęstszych elementów podlegających optymalizacji należą:

 

 Kod strony

Prace nad poprawą jakości kodu strony polegają głównie na wyeliminowaniu błędów w kodzie utrudniających robotom wyszukiwarek poruszanie się po witrynie. W kodzie strony można także zamieścić informacje, do których partii strony roboty nie powinny mieć wglądu (wykorzystuje się przy tym plik robots.txt). Optymalizacja kodu strony może być prowadzona pod kątem:

 pozycjonowania strony w wyszukiwarkach internetowych (podstawowy cel większości osób optymalizujących kod strony; żeby witryna odniosła sukces w sieci, musi być łatwa do znalezienia przez potencjalnych użytkowników);

 szybkości, z jaką wyświetla się strona wraz z jej poszczególnymi podstronami (na szybkość wyświetlania wpływ mają między innymi rodzaj i rozmiar grafiki oraz długość kodu strony);

 zgodności ze standardami W3C (dzięki którym strona jest dostępna dla wszystkich internautów, bez względu na to, z jakiego sprzętu i narzędzi programistycznych oni korzystają).

 

 Umieszczane na stronie treści

Umieszczając jakiekolwiek treści (teksty, tabele, rysunki itp.) na stronie należy pamiętać o tym, żeby cały czas była ona przyjazna dla użytkowników. Treści powinny być:

 merytoryczne: powinny odpowiadać tematyce strony; internauci szukają informacji na konkretny temat, jeśli treści na naszej witrynie nie będą merytoryczne, użytkownicy szybko przestaną być nimi zainteresowani;

 unikalne: nikt nie lubi czytać kilka razy skopiowanej informacji; jeśli chcemy, żeby nasza strona była ciekawa dla odbiorcy, musimy umieścić na niej teksty unikalne (różniące się od tekstów umieszczanych na innych stronach tego rodzaju);

 związane ze słowami/frazami kluczowymi: w tekstach powinny występować frazy kluczowe, jednak należy uważać , aby nie przesadzić z ich ilością; specjaliści uważają, że słowa kluczowe nie powinny przekroczyć 5% tekstu, w innym wypadku wyszukiwarka może uznać daną stronę za mniej atrakcyjną dla użytkownika;

 odpowiednio długie: jeśli jakaś podstrona jest za długa, warto ją podzielić na kilka części (roboty wyszukiwarek niekiedy nie odczytują całości zbyt długiego tekstu);

 pozbawione błędów gramatycznych, ortograficznych, fleksyjnych: jeśli wyszukiwarka znajdzie sporą ilość tego rodzaju błędów, może uznać naszą stronę za gorszą jakościowo, a co za tym idzie – strona zyska gorszą pozycję w rankingu wyszukiwania.

 

 Grafika

Optymalizacja grafiki polega głównie na zmniejszeniu rozmiaru plików graficznych (w celu np. szybszego ładowania stron) oraz wyeksponowaniu najważniejszych dla danego serwisu internetowego elementów graficznych. Zamieszczając pliki graficzne należy pamiętać o:

 przycinaniu zbyt dużych zdjęć: dzięki temu użytkownik od razu zwraca uwagę na najważniejsze elementy zdjęcia, nie rozpraszają go elementy dodatkowe, strona jest bardziej czytelna;

 zmniejszaniu rozmiaru plików graficznych: mniejszy rozmiar sprzyja szybkości ładowania się strony;

 umieszczaniu opisów nad/pod zdjęciami: ułatwia to uzyskiwanie przez użytkownika interesujących go informacji, strona staje się ładniejsza i bardziej czytelna;

 zastępowaniu obrazów GIF i JPEG obrazami PNG: dzięki temu rozmiar grafiki się zmniejsza, strona ładuje się szybciej.

 

 Słowa kluczowe

Użycie słów kluczowych jest bardzo istotne w odpowiednim pozycjonowaniu strony. Trzeba tylko pamiętać o odpowiednim ich dobraniu. Słowa kluczowe powinny być dopasowane do tematyki strony. Będą wtedy bardziej skuteczne (strona zajmie wyższą pozycję w wyszukiwarce).

Ważna jest też ilość słów/fraz kluczowych. Zbyt mało słów kluczowych sprawi, że nasza witryna nie będzie atrakcyjna dla robotów wyszukiwarek. Zbyt duża ilość (powyżej 5%) może spowodować, że wyszukiwarki uznają treści, które umieszczane za nieprzyjazne dla użytkowników.

Słowa kluczowe mają większą wartość, jeśli są umieszczane na początku tekstu. Umieszczenie ich w dalszej części, zwłaszcza przy bardzo długich tekstach, może zostać pominięte przez niektóre roboty wyszukiwarek.

 

 Struktura strony (tytuły, nagłówki, podział na kategorie itp.)

Odpowiedni układ strony ułatwia jej użytkowanie. A ponieważ wyszukiwarki zwracają uwagę przede wszystkim na to, czy strona jest przyjazna dla odbiorców, im bardziej czytelny układ strony, tym wyższe miejsce może ona zająć na liście wyszukiwania.

Najważniejsze są przy tym nagłówki i tytuły. Warto w nich wpisać słowa kluczowe – podniesie to pozycję strony w wyszukiwarkach. Nagłówki i tytuły powinny być dopasowane do treści danego wpisu. Nie mogą być zbyt długie (nie powinny przekraczać 65 znaków).

Inne elementy poprawiające czytelność strony to między innymi pogrubienia, podkreślenia i wypunktowanie danych fragmentów tekstu.

 

 Struktura linków zewnętrznych oraz wewnętrznych

Wyszukiwarka Google zwraca dużą uwagę na sieć powiązań między stronami internetowymi. Nie analizuje jednak tylko ilości występujących powiązań, ale także jakość stron, na których linki są umieszczone. Zamieszczając więc linki innych serwisów na naszej witrynie lub też zamieszczając nasze linki na innych stronach, zwracajmy uwagę na jakość tych stron.

Pamiętajmy także o logicznym rozmieszczeniu linków wewnętrznych. Linki te powinny ułatwić użytkownikom poruszanie się po naszej witrynie. Najlepiej umieszczać je w formie tekstowej, unikając standardowego „kliknij tutaj”.