Pozycjonowanie stron

  • Home
  • /
  • Pozycjonowanie stron
Businessman suggested effective 'SEO' optimisation approach. Hands presenting a 'SEO' flowchart

SEO

Internet stanowi obecnie najsilniejsze źródło marketingu. Większość firm, instytucji oraz osób prywatnych, które chcą poszerzyć grono odbiorców swoich usług, tworzy własne witryny internetowe. Żeby jednak działania polegające na tworzeniu stron www były skuteczne, strony te muszą docierać do użytkowników. A żeby docierały do użytkowników, muszą pojawiać się jako jedne z pierwszych w przeglądarce, z której korzysta internauta. Jeśli pojawią się na np. 12 podstronie w wyszukiwarce, szansa na to, że potencjalny klient odwiedzi daną stronę, jest wyjątkowo mała.

W pewnym momencie pojawiła się więc potrzeba dokładnego poznania algorytmów, wg których wyszukiwarki układają wyniki wyszukiwania, oraz stworzenia takich mechanizmów, dzięki którym dana strona zajmuje wyższą pozycję w przeglądarce. Wraz z powstaniem tej potrzeby powstało SEO. SEO to skrót od „search engine optimization”, co na język polski można przetłumaczyć jako „optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych”. Optymalizacja ta zwana jest także pozycjonowaniem stron.

 

Główne cele SEO

Głównym celem pozycjonowania jest to, aby dana witryna osiągnęła jak najwyższą pozycję w wyszukiwarce internetowej dla wybranych słów oraz fraz kluczowych. Specjaliści od pozycjonowania nieustannie analizują kryteria, na podstawie których wyszukiwarka ustala kolejność wyszukiwanych stron, a następnie próbują dostosować daną stronę internetową do tych kryteriów.

Historia SEO

Początkowo pozycjonowanie było dość prostym zajęciem. Wyszukiwarki analizowały tylko słowa i frazy kluczowe podane przez autora strony w metatagu (słowa te były często niewidoczne dla użytkowników). Często jednak zdarzały się nadużycia w postaci wstawiania w to miejsce słów kluczowych, które nie występowały w treści. W ten sposób autor serwisu internetowego manipulował wynikami wyszukiwania i sprawiał, że jego strona pojawiała się na wyższej pozycji podczas wyszukiwania przez internautę danego słowa/frazy. Dopiero po wejściu na stronę użytkownik stwierdzał, że treść serwisu jest nieadekwatna do tego, czego szukał.

W pewnym momencie zmieniono więc sposób działania wyszukiwarek. Zamiast skupiać się na umożliwiających nadużycia słowach kluczowych w metatagu, wyszukiwarki zaczęły analizować treść serwisu. Wraz z upływem lat wyszukiwarki ewoluowały i wyszukując stronę odpowiadającą wpisanemu przez internautę hasłu, zaczęły zwracać uwagę na coraz więcej czynników.

Szansę na zmniejszenie nadużyć związanych z pozycjonowaniem stron dały metody wyszukiwania oparte na analizie topologii sieci. Metody te zliczają linki, które znajdują się na innych witrynach internetowych. Im więcej linków danej strony znajduje się na innych stronach, tym wyższa pozycja wyszukiwania. Przy zliczaniu linków bierze się pod uwagę zarówno ilość, jak i jakość stron polecających.

Początkowo metoda analizy topologii sieci przynosiła rezultaty. Dużo osób uważało, że stworzone algorytmy oparte o system linkowania są odporne na manipulację. Jednak zjawisko Google bomb (metoda spamowania wyszukiwarek odnośnikami w postaci linków) udowodniło, że także to utrudnienie można ominąć.

Etyczne i nieetyczne sposoby pozycjonowania

To, na którym miejscu w wyszukiwarce pojawi się strona internetowa przekłada się bezpośrednio na wyniki sprzedaży danej firmy. Nic więc dziwnego, że właściciele serwisów internetowych przykładają coraz większą wagę to sposobów pozycjonowania stron. Sposoby te możemy podzielić na etyczne oraz nieetyczne.

 

 Etyczne sposoby pozycjonowania

Są to wszystkie akceptowane przez twórców wyszukiwarek działania, które pomagają w uzyskaniu wyższej pozycji danego serwisu internetowego. Używanie tych metod jest legalne i nie powoduje usunięcia danej strony z wyszukiwarki. Do działań tych należą między innymi:

usunięcie błędów z kodu strony

wpisywanie strony do katalogów tematycznych

wymiana linków z serwisami o podobnej tematyce
optymalizacja treści strony (np. wpisywanie słów kluczowych w mianowniku)

odpowiednie odpisanie poszczególnych części strony (np. nagłówków)

dokładne i czytelne opisywanie odnośników, które my opisujemy na stronie (np. zamiast „tutaj” lepiej wpisać „jak się zrelaksować?”

pogrubienie lub podkreślenie ważniejszych słów

korzystanie z przyjaznych serwisów

 

 Nieetyczne sposoby pozycjonowania

Są to wszelkiego rodzaju nadużycia właścicieli stron internetowych, mające na celu sztuczne zawyżenie wartości merytorycznej danej witryny. Do tych metod należą między innymi:

nadmierne wypisanie słów/fraz kluczowych

użycie słów kluczowych niezgodnych z treścią strony

ukrywanie słów kluczowych przed użytkownikiem (np. wpisanie ich w kolorze tła lub umieszczenie w miejscu zwykle niewidocznym dla użytkownika

cloaking (przygotowanie specjalnej wersji strony, którą będą „przeglądały” roboty wyszukiwarek.

W wyszukiwarkach powstały specjalne serwisy, na które można wpisać witryny, które korzystają z nieetycznych sposobów pozycjonowania. Za stosowanie nieetycznych metod pozycjonowania strona może także zostać usunięta z wyników wyszukiwania.

Historia SEO

Pozycjonowanie stron internetowych posiada kilka głównych etapów:

dodawanie słów/fraz kluczowych

optymalizacja

content marketing

link building

monitorowanie stron – google analitycs

Obecnie algorytmy wyszukiwarek analizują kilkaset elementów strony. Algorytmy te są stale modyfikowane. A wszystko po to, żeby ograniczyć możliwość nadużyć ze strony właściciela strony internetowej podczas wyszukiwania przez użytkownika danej strony słów i fraz kluczowych. A dodatkowo – aby uprościć internautom proces wyszukiwania potrzebnych im informacji.