Słowa kluczowe

  • Home
  • /
  • Słowa kluczowe
Motivation concept

Słowa kluczowe

Jednym z najważniejszych elementów branych pod uwagę przez wyszukiwarki podczas ustalania kolejności wyświetlanych stron jest treść danej witryny. A dokładniej – występowanie słów i fraz kluczowych (ang. Keywords). Słowa kluczowe powinny być bezpośrednio powiązane z tym, czym właściciel strony się zajmuje. Np. jeśli mamy sklep internetowy z butami dziecięcymi, należy wpisywać frazy bezpośrednio powiązane ze słowami „buty” i „dziecko”, przykładowo: „buty dla dziecka”, „buty zimowe dla dzieci”, „obuwie dziecięce” itp. Innymi słowy – należy wybierać takie słowa/frazy, które najczęściej są wpisywane przez internautów próbujących w internecie znaleźć odpowiednie buty dla swoich dzieci.

Dzięki odpowiedniemu doborowi słów/fraz kluczowych nasza roboty wyszukiwarek określą naszą stronę jako odpowiadającą wymaganiom użytkownika (osoby szukającej danej informacji). Będzie to skutkowało umieszczeniem jej wyżej na liście wyszukiwanych stron. A co za tym idzie – może zwiększyć liczbę odsłon i jednocześnie może zwiększyć sprzedaż danego towaru/usługi.

W jaki sposób stworzyć listę słów kluczowych

Słowa kluczowe powinny bezpośrednio wiązać się dziedziną, którą się zajmujemy. W celu odpowiedniego dobrania słów/fraz kluczowych można posłużyć się następującymi krokami:

 

 Wypisanie wszystkich słów związanych z „naszą” dziedziną

Wbrew pozorom nie jest to proste zadanie. Słowa powinny być związane z tym, czym się zajmujemy, ale równocześnie powinny być kojarzone przez użytkowników z daną branżą lub danym produktem. Właściciel witryny internetowej niekoniecznie jest w stanie określić, co najczęściej kojarzy się jego potencjalnym odbiorcom z dziedziną, w której jest aktywny. Niekiedy pomija słowa, które wybraliby zwykli użytkownicy wyszukiwarki internetowej.
Aby ułatwić sobie zadanie wypisanie odpowiednich fraz kluczowych, można poprosić o pomoc osoby trzecie: rodzinę i znajomych. Niech stworzą własne listy, które następnie będziemy mogli porównać i określić, które zwroty występowały w nich najczęściej. A następnie porównajmy te listy z zestawem przygotowanym przez nas samych.

 

 Wyszukiwanie ofert konkurencji w wyszukiwarce

Po stworzeniu wstępnej listy własnych słów kluczowych warto spędzić trochę czasu na zapoznanie się z treścią stron internetowych innych firm/instytucji zajmujących się danym zagadnieniem. Bardzo możliwe, że znajdziemy kolejne zwroty, które często są wykorzystywane przez osoby z danej branży. W pewnym stopniu możemy te zwroty wykorzystać.
Należy przy tym cały czas pamiętać, żeby treść naszej strony powinna być unikalna. Nie powinniśmy przeredagowywać tekstów umieszczonych na stronie konkurencji, tylko tworzyć nową jakość tekstu, przyjazną dla użytkownika.

 

 Sprawdzenie skuteczności słów kluczowych wpisanych na listę

Gdy lista słów i fraz kluczowych jest już stworzona, warto spędzić trochę czasu na sprawdzenie, jakie strony pojawiają się w oknie wyszukiwarki po wpisaniu danego hasła w okienku wyszukiwania. Jeśli wyświetlają się głównie strony z danej branży, może to oznaczać, że wyszukiwane słowo jest skuteczne. Jeśli pojawiają się strony z różnych, często odmiennych dziedzin, oznacza to, że dane słowo niekoniecznie jest używane przez internautów w celu wyszukania danego produktu, czy usługi.
Wyjątek stanowią branże niszowe, dla których nie ma zbyt dużej konkurencji w sieci. Jeśli zajmujemy się branżą niszową, to po wpisaniu w okienku wyszukiwarki haseł ze stworzonej przez nas listy możemy otrzymać różnorodne wyniki (mogą pojawić się strony z wielu różnych dziedzin). Może być to związane np. z brakiem konkurencji na tym polu.

Profesjonalne narzędzia do analizy słów kluczowych

Zamiast własnoręcznie tworzyć listę słów/fraz kluczowych możemy skorzystać z profesjonalnych narzędzi. Narzędzia te w bardzo krótkim czasie (często w ciągu zaledwie kilku sekund) sprawdzą, jakie słowa kluczowe są najskuteczniejsze w przypadku naszej branży (czyli: jakich słów kluczowych najczęściej używają internauci). Ponieważ 90% użytkowników korzysta podczas wyszukiwania z www.google.pl, to właśnie Google opracował najskuteczniejsze narzędzia.

 

 Narzędzia do profesjonalnej analizy słów/fraz kluczowych:

 

 Planer słów kluczowych
Planer słów kluczowych jest szczególnie przydatny osobom tworzącym kampanię reklamową swojej strony wwww. Jest to przyjazne dla właściciela witryny internetowej narzędzie, udostępnione za darmo w Google AdWords. Daje możliwość zarówno wyszukania nowych słów kluczowych i grup reklam, sprawdzenia liczby operacji związanych z danymi hasłami, pogrupowania tych haseł w grupy reklam, pobrania prognozy ruchu dla danego zestawu słów oraz powielania listy słów kluczowych w celu stworzenia nowych propozycji fraz wyszukiwania.

 

 Google Webmaster Tools
Jest to usługa przeznaczona głównie dla właścicieli stron internetowych oraz osób profesjonalnie zajmujących się pozycjonowaniem stron. Narzędzie to przekazuje między innymi statystyki dotyczące wejść na daną stroną internetową przez internautów korzystających z wyszukiwarki Google. Usługa daje także sugestie dotyczące ewentualnych zmian na stronie, które mogą przyczynić się do zwiększenia pozycji danej witryny w wyszukiwarce.

 

 Google Analytics
Narzędzie to umożliwia przeprowadzanie analiz witryn internetowych. Między innymi możemy sprawdzić skuteczność danych słów/fraz kluczowych.

 

 Majesticseo, Ahrefs oraz Mozscape
Są to narzędzia związane z optymalizacją stron internetowych poprzez analizę między innymi słów kluczowych występujących w linkach.

Umieszczanie słów kluczowych w treści strony

Słowa/frazy kluczowe mogą być umieszczone w kilku miejscach na stronie internetowej. Przede wszystkim mogą się one znaleźć w:

tekście umieszczonym na stronie (przy czym nie należy umieszczać zbyt dużej ich ilości. Wyszukiwarki nie traktują poważnie stron, na których jest przesyt szukanych fraz. Jeśli mamy stronę związaną z obuwiem dziecięcym i wpiszemy 100 razy pod rząd „buty dla dzieci” bez dodatkowej treści, najprawdopodobniej nie zostaniemy wyszukani przez odbiorców. Algorytm wyszukiwania określi naszą stronę jako „nieprzyjazną dla użytkownika);

w domenie strony;

w tytule strony i nagłówkach;

w nazwach plików i obrazów dodawanych na stronę (jeśli stosujemy kilka słów w nazwie pliku, należy rozdzielać je myślnikiem, nie podkreślnikiem; nie należy przesadzać z ilością słów, 2-3 słowa są wystarczające);

w linkach (zarówno tych umieszczanych na naszej stronie i odnoszących się do innych stron o podobnej tematyce, jak również tych, które umieszczamy na innych stronach internetowych, które przekierowują użytkownika na naszą witrynę).